Hej!
Jag har haft ångest till och från.
Förra året hade jag det riktigt tufft med mycket panikångest. Men genom att jag läste på om panikångest och varför man känner som man gör blev det bättre för varje dag. Något annat som hjälpte mig var mina vänner. När jag umgicks med de kunde jag släppa de onda tankarna och istället ha kul med kompisar. Men den senaste månaden har vi slutat vara lika ofta. Dels för skolan börjat, dels för de har skaffat partner och tillbringar mer tid med dem.
För några dagar sedan var jag ute och sprang själv. Plötsligt kände det som jag var ”utanför min kropp”. Det kändes som att jag inte hade nån känsel i kroppen och att något måste vara fel. När jag kände detta förvärrades paniken. Jag fick stickningar och obehagskänsla i magtrakten.
Nu några dagar efter känner jag ångest. Jag grubblar mycket på varför jag kände som jag gjorde samtidigt som jag saknar att vara med mina kompisar. Jag tror att det skulle underlätta för mig att veta varför man kan få en känsla av ”att man är utanför kroppen” och tappar känsel. Eftersom detta är ett oförklarligt symtom för mig just nu känns det tyngre och jobbigare att hantera.

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du har kämpat mycket med ångest under förra året, jobbat hårt och lärt dig hur du kan hantera din ångest. Lärt dig om vad ångest är och hur den fungerar. Kunskapen har gjort dig mindre orolig och rädd, vilket gjort att en positiv spiral uppstått.
situation, tanke, känsla, kropp och beteenden, hänger ihop och påverkar varandra. Och naturligtvis omvärld/omgivning.
Ångest är vårt inbyggda "larmsystem" som ska scanna av och varna om en "fara" uppstår, en överlevnadsstrategi som vi haft sedan urminnes tider. När vår hjärna uppfattar en "fara" ett "obehag" och larmar till kroppen om att den ska förbereda oss för att kämpa eller slåss (fight/fly). En mängd olika kroppssymtom som att hjärtat slår snabbare för att pumpa blod till musklerna, andningen blir snabb och ytlig för att syresätta blodet till musklerna, kroppen blir spänd och beredd på aktivitet, man får tunnelseende, allt fokus ska vara på "faran". Andra mindre viktiga system i kroppen stannar av som till exempel matsmältning och urinproduktion. (detta kan ge symtom från blåsa/mage/tarm)
Just att man andas ytligt, hyperventilerar, kan ge flera bieffekter, det blir en obalans mellan koldioxid och syre i blodet, vilket kan ge symtom som stickningar/domning i händerna o fötter (blodet går också mindre ut till dessa delar, ska mera ut i musklerna för att göra oss starka och snabba), yrsel, dimsyn och faktiskt overklighetskänslor.
Ångest/stressystemet är ju samma system i kroppen, med en rad då av fysiska reaktioner, samma som vid fysisk aktivitet, att du springer snabbt ger också ökad hjärtfrekvens, höjt blodtryck, snabb andning, spända muskler osv.
Du har haft det jobbigt med en massa ångest, då också ångesttankar naturligtvis, katastroftankar. Du har säkert en ökad sårbarhet/känslighet för att reagera på kroppsymtomen, koppla dem till ångest och "fara" (vilket man gör vid panikångest). När du springer, andas snabbt, hjärtat slår mm så är det lätt att tolka det som ångest/obehag och öka på stress/ångestsystemet med ytterligare symtom. Och dina starka kroppsreaktioner ger din a overklighetskänslor.
En möjlig förklaring.
Fysisk aktivitet är bra, när pulsen sänks så försvinner även stresshormoner ur kroppen, om du inte blir "rädd" för kroppssymtomen och en negativ cirkel uppstår.
Just att "lära känna" sina kroppsymtom för att bli mindre "rädd" för dem (yrsel, snabb andning, öka puls och hjärtfrekvens genom fysisk aktivitet, snurra  för yrsel, spänna kroppen mm, är ofta en del i behandlingen vid panikångest)
Du har kunnat fokusera på annat, vara mycket med kompisar som blir en distraktion och positiv aktivitet, nu är ni mindre tillsammans av förklarliga skäl, men det är en förändring som blivit mera negativ för dig.
Att hitta andra positiva aktiviteter som ger energi och även distraherar dig lite från fokus på kroppen kan vara en god idé.
Läs mera om oro/ångest under VAD är Snorkel - Vad är oro/ångest? och VAD göra Snorkel - Oro och ångest
Läs också andras frågor/svar i frågelådan Snorkel - Rädsla/Oro/Ångest
Det finns också något som man inom psykiatrin kallar dissociation, som framkallas av stark ångest, (efter till exempel trauma) som ett skydd från en svår situation eller starka obehagliga minnen, du kan läsa mera om det här och hur man kan återfå fokus på "här och nu" igen.
Dissociation | Fakta och information | Hantera Känslor (hanterakanslor.se)
Snorkel har också 3 Appar med olika övningar och krisfärdigheter, övningar i att hantera ångest,
Snorkelövning med olika röstinspelade övningar och information, bland annat i avslappning, ångesthantering, medveten närvaro och lugn andning.
Skills Uppsala Snorkel reglera känslor (kod x330) som handlar om känslor, olika beteenden som är kopplat till olika känslor, och hur man kan reglera starka känslor som tar över.
Beteendecoach som handlar om våra beteenden som ställer till problem för oss på längre sikt. Lär känna dig själv och dina känslor. Hur situation, tankar, känslor det som händer i kroppen och det vi sedan GÖR påverkar oss och hänger ihop. Det vi GÖR får sedan konsekvenser på kort och lång sikt.
Hoppas att detta svar är en bit på vägen och att du får lite färdigheter för att hantera din ångest.
Skriv igen i frågelådan och berätta om hur det går för dig, vad som fungerat för dig.
Kram Snorkel