Min kille säger han kommer ta livet av sig om vi gör slut.
Jag är 18 o min kille är 17. Vi har distansförhållande och varit tillsammans sen dec 2023. Jag har inte känt mig helt älskad, att jag fått haft respekt, känt mig hörd o sedd eller prioriterad i vårt förhållande och jag har nu känt att jag har tappat mig själv.
Försöker ändra mig till att jag inte ska ta åt mig lika mycket längre o inte behöva honom lika mycket längre då jag insåg och märkte att vi har olika behov av varandra.
Jag funderar eller nästan vill göra slut så jag kan få fokusera på mig själv igen och försöka hitta mig själv igen då jag känner mig taskig mot honom då jag inte visar typ nån slags kärlek just nu och jag tror jag har tappat kärleken samtidigt som mig själv.
Jag har förklarat för honom att jag har tappat mig själv och känner inte igen mig själv just nu och känner mig tom på känslor som arg, glad osv. Han säger och har sagt flera gånger att han kommer ta livet av sig eller likande om vi gör slut, och jag känner en enorm press och vikt på mig och att hans liv är i mina händer för att han har sagt så och jag vågar inte göra slut eller nått sånt.
Han har även nu insett att han känner sig väldigt kär och bryr sig om mig men jag känner att det är försent och att jag har behövt det tidigare och så har jag förklarat att vi älskar olika, känner kärlek olika och jag tycker handling gör mer än ord. Jag har sagt att han behöver nog söka hjälp eller att det hade vart bra om han hade gjort det för det låter som om han mår dåligt och inte vill leva utanför förhållandet. Finns det nått jag kan göra?

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Vilken otroligt jobbigt dilemma du hamnat i! Din pojkvän sätter press på dig, hotar med att ta sitt liv om du gör slut.
Helt klart ska du lyssna på dina känslor, du är inte kär i denna kille längre, vill inte vara ett par med honom och mår till och med dåligt av att ni är tillsammans. Du vill satsa på dig själv och ditt eget mående och dina känslor.
Detta kommer ju inta att vända utan bli värre och värre.
Att denna kille är nedstämd, blir "livrädd" och säger att han tänker på att ta sitt liv om ni gör slut, försvårar saken, men det är absolut inte ditt ansvar, och inte en anledning till att ni ska fortsätta vara tillsammans. Ett förhållande som bygger på hot, tvång, påtryckning och rädsla kan aldrig hålla och växa.
Han behöver inse hur du känner, förstå tydligt att ni inte är ett par längre, att du inte känner som förr, det gör bara "plågan" värre att "försöka" fast du egentligen inte vill.
Om han inser sanningen är det lättare att kunna släppa taget och gå vidare. Att fortsätta vara ett par för att han blir rädd och ledsen om ni gör slut är inget alternativ, det är egentligen att "lura" honom, fast han naturligtvis blir ledsen och förtvivlad först, det blir alla då det tar slut.
Denna kille mår ju inte heller bra just nu, han har mycket eget han behöver "ta tag i" innan han kan ha en fungerande relation låter det som. Att försöka styra vad någon göra, "hota" någon med att man tar sitt liv, för att få som man vill, "hota" dig för att du inte ska göra slut och så vidare, är ju tecken på att han inte alls fungerar bra.
Han vill nog inte att du ska vara med honom bara för att du känner dig tvingad, men han blir rädd och vilsen och önskar att du ska VILJA vara med honom, men det vill du inte just nu iallafall. Framtiden vet man aldrig något om.
Vet hans omgivning om hur han mår, tänker/känner och beter sig?
Han behöver få hjälp och stöd som du skriver.
Hur gör du då...??
Vet inte hur det ser ut runt omkring dig, du behöver verkligen få vuxenstöd i detta så att du klarar av att bryta innan detta knäcker dig. Du känner dig tom på känslor, har inte känt dig lyssnad på, inte känt dig respekterad och älskad i denna relation, du har "tappat bort dig själv" och behöver bygga upp dig själv igen.
Prata med elevhälsan, dina föräldrar och lärare. De behöver veta ditt dilemma så att de kan stötta dig.
Det är lätt att "falla tillbaka" och det låter som om han är en kille som kunde utöva påtryckning på dig, eftersom han tidigare hotat att ta livet av sig!!!
Du behöver stöd för att orka och våga stå på dig, visa tydligt att det är slut.
Har du någon kontakt med hans familj?
Att hans familj vet om att han kommer att vara extra ledsen vore ju bra.
Har ni gemensamma vänner, är ju också bra om hans vänner vet att han är extra ledsen ett tag, så att de kan peppa och stötta honom i att förstå att detta är det bästa för er båda just nu.
Sedan HUR du säger till honom, face mot face, skriver ett brev som ni läser tillsammans, ringer eller annat, det vet du vad som är bäst, ni har ett distansförhållande så ni kanske inte ses så ofta.
Men är ju bra om andra vet när du gör det för att sedan kunna stötta både dig och honom.
Bäst att vuxna vet som kan ta ansvar för både dig och honom.
VAD du säger är ju ungefär det du skrivit här, inte har känslor som pojkvän/flickvän, det viktiga är att du är tydlig och inte inger "falska förhoppningar".
Du kanske behöver skriva ner vad du vill säga.
Man behöver egentligen inte förklara så mycket, och absolut inte försvara sig.
Utan att det är såhär jag känner! Detta vill och behöver jag för att må bra. Du behöver vara själv, bygga på ditt eget mående och din självkänsla. Och han på sin. För att ha en stabil och hållbar relation, så behöver man må bra själv, tycka om sig själv, ge varandra respekt och utrymme. Man behöver ha balans i relationen.
Tråkigt att ni inte känner samma saker, men så är det!
Läs gärna på Snorkels webbsida om relationer snorkel.se/vad-ar/relationer/ och relationsfärdigheter. Snorkel - Relationsfärdigheter
Så, berätta för din omgivning och vuxna runt omkring dig. Ta tag i att berätta för honom så snart du kan.
Se till att du har stöd.
Det är ALDRIG ditt ansvar om någon annan människa vill, hotar, tänker, gör försök, i att ta sitt liv.
Den killen behöver hjälp från utbildad personal.
www.umo.se kan man läsa om andra ungdomar och relationer, om det svåra att lämna/bli lämnad.
Skriv igen till Snorkels frågelåda om du vill, kram Snorkel