Hej! Jag har under en period haft ångest i samband med mat.
Jag är redan underviktig (har alltid varit naturligt smal) och har egentligen alltid velat gå upp i vikt.
Jag började må dåligt psykiskt av andra anledningar för ungefär 9 månader sedan. Ångesten är bättre nu. Men på senaste har jag fått stor ångest i samband med mat. Det började när jag var på besök hos skolsköterskan och fick reda på att jag hade gått ner lite i vikt, bara 1-2 kilon, men man ska inte göra det som underviktig i min ålder (16 år).
Jag förstod att det handlade om mitt mående de senaste månaderna. Men skolhälsovården har som rutin att skicka en till vårdcentralen för att kolla sköldkörtel mm. Inget var fel. Sedan dess har jag haft en konstant oro för att jag inte får i mig tillräckligt.
Jag känner mig ledsen när jag tänker på att jag är smal. Den ångesten gör det sedan svårare att äta.
Man skulle kunna säga att jag har omvänd anorexi. Jag är rädd för att fortsätta vara smal, blir ledsen över att jag är det, och har svårt att få i mig tillräckligt eftersom dessa tankar ger ångest. Vad ska jag göra? Hjälp snälla

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du har helt rätt i det, din ångest påverkar nog att du gått ner i vikt och har svårt att äta, och få i dig tillräckligt.
Ångest är ju en "överlevnadsstrategi" som ska skydda oss, få oss att "fly eller slåss" mot verkliga faror, men ångesten går på "instinkt och känslor" inte på sanning och förnuft. Hjärnan kan inte skilja på verkliga faror där att "försvarsreaktioner" behövs, och på en fara som bara finns i vårat huvud, tankar och fantasier, och då reaktionerna inte alls behövs.
Att gå med ångest, "ständig beredskap" tar också mycket energi, ökar förbränning, du har haft en period med ångest av andra anledningar, som är bättre nu (så bra) men den perioden är nog "skyldig" till den viktnedgång du fick, och som NU ger dig ångest och negativa tankar.
Ångest ska som sagt skydda oss, vi ska bli starka och snabba för att kunna fly/slåss mot faror, andningen blir snabb och ytlig för att syresätta blodet, (ökat koldioxid kan då ge illamående och yrsel vilket gör det svårare att äta) hjärtat slår snabbare för att pumpa blodet ut till musklerna, vi blir spända och "stridsberedda" i kroppen, får tunnelseende för att fokusera på "faran" mm. Andra mindre "viktiga" (då man kämpar mot livsfaror) funktioner i kroppen stannar av som till exempel matsmältning, och urinproduktion.
Det kan ge symtom från magen som illamående, gaser, uppblåsthet, svårt att svälja, mm. Läs mera om vad är ångest Snorkel - Vad är oro/ångest?
Med ångest följer också negativa tankar, åt båda hållen, alltså negativa tankar ger ångest och ångest ger negativa tankar.
Du fastnar i att tänka negativt om att du inte får i dig tillräckligt med näring/mat, negativt om att du är smal, blir rädd för det, tänker negativt om att det kanske inte blir bättre.. och så vidare, blir en ond cirkel av negativa tankar och ångest.
Vad kan man göra för att minska ångest? Snorkel - Oro och ångest
Det handlar om att egentligen göra tvärt emot, andas lugnt, slappna av i kroppen, och fortsätta göra det man blir rädd för, det som väcker obehaget. Så andningsövningar och avslappningsträning kan vara till hjälp.
När man har svårt att äta kan det också vara lättare att äta mindre och oftare. Har du fått träffa en dietist, som kan hjälpa dig med exempel på vad och hur du kan äta för att få i dig det din kropp behöver? Prata med Vårdcentralen om det, berätta om att du har svårt att äta.
Negativa tankar "spökar" också för dig, som för många andra. Tankar är bara tankar, ingen sanning, men om tror på sina tankar så kan de verkligen orsaka ångest och rädslor, och hindra en i livet.
Snorkel - Tankar läs mera om tankar och öva strategier för att stoppa sig själv från att fastna i negativa tankar. Snorkel - Negativa tankar
Snorkel har flera olika appar, med övningar att lyssna på i svåra situationer, för att lugna och distrahera sig själv.
Snorkelövning med olika röstövningar bland annat medveten närvaro, för att vara här och nu istället för att oroa sig och tänka negativt.
Skills Uppsala reglera känslor använd kod x330, om känslor och om att reglera starka känslor.
Beteendecoach som handlar om problembeteenden, och om hur situationer, tankar, känslor och vår kropp påverkar det vi sedan GÖR och vilka konsekvenser det får på kort och lång sikt.
Prata med dina föräldrar och skolsköterskan igen, om det är så att du behöver förnyad kontakt med Vårdcentralen, kanske få träffa dietist, och hjälp och stöd att jobba med att bryta din ångest och dina negativa tankar. Läs också mera tips vid mat/ät-problem Snorkel - Mat/ät problem
Kram från Snorkel