Hej jag är inte så gammal och vill inte leva längre och har reden fått självmords tankar.
Jag hatar vem jag är och vågar inte söka hjälp. Jag vill att sommarlovet ska ta slut så jag kan prata med kuratorn och jag vill faktiskt bli bättre men jag behöver mycket större stöd och har försökt att dö innan då var jag 8 år och tog ett torrschampo och försökte nu är jag 11 år och kämpar fortfarande med min livslust men kan inte fortsätta mer själv.
Jag har planer på exakta dag tid hur som jag ska försöka dö eller vill jag bara få större hjälp. Började med självskadebeteende för drygt 3 månader sedan och självskadebeteendet är det enda jag berättat för kuratorn och få av mina kompisar om. Har jag psykisk ohälsa behöver jag till sjukhuset HJÄLP jag behöver STORT stöd jag tänker ta alkohol nästa gången jag är själv hemma vilket kommer bli ett tag fram (för det är sommarlov)

Svar
Hej, som du skriver så är du inte så gammal, bara 11 år och fortfarande ett barn, och kämpar med din lust att leva.
Du har berättat om självskada för kurator på din skola, har du inte berättat om s-skada och tankar på att inte vilja leva för dina föräldrar?
Då man är i början på puberteten som du är nu så är det inte ovanligt att mående, känslor, tankar och humör är väldigt svängande, går upp och ner. Man har många hormoner i kroppen, och det svänger mycket.
Precis som du skriver kan man behöva mycket hjälp och stöd. I första hand behöver du berätta för dina föräldrar om hur du känner och mår. De kan hjälpa dig vidare till mera hjälp under sommaren då din skolkurator inte är i tjänst.
Vårdcentralen, första linjen mottagning, ungdomsmottagning eller direkt till Bup.
Du skriver flera gånger att du vill ha mera hjälp, och samtidigt att du inte vågar söka hjälp. Ditt brev är verkligen ett rop på hjälp, och man ska inte gå ensam med såna tankar och känslor som du har. Börja med att prata med dina föräldrar, eller någon annan vuxen som du har förtroende för. Vad är du rädd ska hända om du ber om hjälp och berättar om dina tankar och känslor? Varför vågar du inte söka hjälp?
Kan du inte skriva ett brev, precis som du gjorde hit till Snorkels frågelåda, berätta om hur du tänker och känner. Ibland är det lättare att skriva än att prata. Vänta inte, skriv och berätta NU. Det finns hjälp och stöd att få på din "hemmaplan".
Denna webbsida www.snorkel.se och våra appar, är till för att ge information om VAD ÄR och VAD GÖRA, vid olika former av psykisk ohälsa. Du kan läsa mera på webbsidan tillsammans med dina föräldrar. Där kan ni få tips på olika övningar som man kan använda sig av då man fastnar i tunga tankar och känslor.
Våra appar
Snorkelövning, övningar i bland annat medveten närvaro, avslappning och hantera ångest.
Skills Uppsala Snorkel reglera känslor använd kod x330, om känslor och hur man kan minska starka känslor.
Beteendecoach, handlar om hur tankar, känslor, kroppen, påverkar det vi sedan GÖR och vilka konsekvenser det får på kort och lång sikt.
Hur ser det ut för dig i sommar med aktiviteter? Hur är det med din livsbalans, balans mellan vad som TAR energi, lust, glädje och får dig att må dåligt, och det som GER, energi lust och glädje och får dig att må bra? När det gällande kompisar, intressen och fritid, familj och skola? Läs mera här Snorkel - Livsbalans
Många kramar från Snorkel