Mina katter dog för några månader jag vet inte vad jag ska göra. Jag kan inte sluta tänka på det och jag mår så dåligt just nu.
Jag vet inte vad jag ska göra.

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Att mista någon/några som man älskar och som har stor betydelse i ens liv, oavsett om det är djur eller människa, kan vara väldigt smärtsamt när det händer.
Kan bli så att man hamnar i chock, tappar fotfäste och som att sorgen nästan dränker en.
Sorg är en normal känslomässig reaktion på en förlust av något slag som i stort sett alla människor drabbas av någon gång i livet.
Sorg kan bland annat uppkomma efter dödsfall, trauma, separation, förlust av arbete, sjukdom eller besvikelse när något som man förväntar sig ska hända inte händer.
Att vara drabbad av sorg är ingen sjukdom, utan en normal och fruktansvärt smärtsam naturlig reaktion.
En sorgereaktion kan dock innebära påtaglig funktionsnedsättning och försämring av livskvaliteten och orsaka sjukdomsliknande symtom som kan påverka både skola, arbete och privatliv på ett dramatiskt sätt.
Om förlusten sker plötsligt och "oväntat" så kanske man hamnar i chock, känns som om allt rasar, man vet varken ”ut eller in”. Vet inte vad man ska ta sig till, som du beskriver "vet inte vad du ska göra". Det blir en stor tomhet.
Sorg bleknar, sorg lägger sig, men man måste låta det få ta lite tid.
Närmaste tiden efteråt ÄR man helt uppslukad. Man saknar, sörjer, tänker, undrar, minns- ja hela ens jag är uppslukat av sorgen.
Det är vanligt att sorg beskrivs som ett ”arbete eller en process” som den drabbade behöver ta sig igenom. Detta sorgearbete är energikrävande, både psykiskt och fysiskt, och tar tid.
I vissa fall kan sorgeprocessen ge upphov till ett konstant stresstillstånd som inte lämnar utrymme för återhämtning. Återhämtning är viktigt!
Att tillåta sig att tänka på annat, vara glad, distrahera sig själv (allt längre stunder)
Parallellt med sörjandet börjar så smått och pågår hos de flesta, ett ”nyorienteringsarbete” där man försöker reparera tillvaron så att den kan bli så hel som möjligt igen, hitta ett nytt sätt att leva och förhålla sig till livet igen, utan den man mist..
Omgivningens stöd, förståelse och ”omhändertagande” är viktigt.
Att man får prata, vara ledsen, ”älta lite” mm. Att man verkligen får sörja och visa sin sorg.
Hur ser det ut runt omkring dig, har du ett nätverk som kan stötta och finnas för dig i denna svåra stund? Hur ser din livsbalans u+? Balansen mellan vad som tar och vad som ger dig energi, kraft, lust och glädje, och vad som tar??
Läs mera här Snorkel - Livsbalans
Prova veckokort och formulär.
Sorg och förlust av någon viktig och betydelsefull kan även innebära sekundära förluster, alltså konsekvenser som även de påverkar ens liv och också blir ett sorgearbete.
Att man måste flytta, förändrad ekonomi, mista en viktig nära vän man gjort många saker tillsammans med, ökad ensamhet mm. Om dina katter varit en viktig del i ditt liv, ett sällskap, ett ansvar, en "sysselsättning", närhet, mm så är det många saker du sörjer och saknar och som du behöver hitta ett nytt sätt att få så småningom.
Sorg kan visa sig på många olika sätt, olika för olika personer.
Ilska, irritabilitet, aggressivitet Ångest, nedstämdhet och förtvivlan Skuldkänslor Passivitet Ambivalens och självförebråelser. Längtan efter att återförenas med den/de som dött eller att återställa situationen som den var före händelsen. Overklighetskänslor och tomhet.
Kognitiva svårigheter, t ex minnesstörning och koncentrationssvårigheter.
Sömnsvårigheter.
Fysiska förändringar. Sjukdomskänsla, smärta, orkeslöshet, trötthet. Nedsatt eller ökad matlust Infektionskänslighet. Beteende som social isolering, gråtattacker, svårigheter att ta initiativ.
Anpassningssvårigheter.
Tankar och ensamhetskänsla. Brist på känsla av meningsfullhet, inre tomhet, längtan bort. Tankar på att inte orka leva vidare.
Sådana tunga tankar  kan man behöva hjälp med att hantera.
Framför allt behöver man berätta för sina närstående om sina tankar, så att man kan få den hjälp man behöver.
Många av symtomen kan finnas kvar under en längre tid efter förlusten, till exempel de kognitiva svårigheterna, svårt att tänka klart, koncentrera sig, fatta beslut och komma ihåg.
Det är viktigt att få sörja, det är också viktigt att få möjlighet till ”vila från sorgen” tillåta sig att må lite bra, göra positiva aktiviteter, umgås med vänner och familj.
Aktiviteter som kan ge en andra saker att fokusera och tänka på.
Återhämtning, att minska på den stress som sorgen innebär, är något annat som är viktigt.
Skapa tillfällen till ”lugn och ro” och vila, använda tekniker som avslappningsövningar, andningsövningar och övningar i medveten närvaro, mindfulness - var här och nu, styra sin uppmärksamhet, till exempel till det man gör, ser, hör etc
Läs mera om mindfulness här Snorkel - Mindfulness
Det är viktigt att upprätthålla vardagsrutiner, mat, sömn, fysisk aktivitet, i så stor utsträckning som möjligt.
Man kan behöva hjälp, stöd eller sällskap i aktiviteter den första tiden. Även med aktiviteter som att handla, laga mat, tvätta, städa osv. om man är helt "under isen".
Normal sorg utvecklas sällan till en depression, även om sorgereaktioner många gånger har mycket gemensamt med depressiva symtom.
Sorg är för det mesta självläkande. Drabbade som redan tidigare har pågående psykiatrisk ohälsa kan ha en ökad sårbarhet som ökar risken för att sorgen kompliceras eller att man ”fastnar i sin sorg”.
Majoriteten av de som drabbas av sorg kommer igenom sorgen på ett okomplicerat sätt.
Ofta är dock vägen dit kantad av hårt arbete, smärta och lidande.
Många kan också uppleva i efterhand att sorgen har lett till en ökad förmåga att uppskatta livet jämfört med tiden före den svåra livshändelsen. Kunna vara mera i nuet och njuta av stunden.
Sorgeprocessen är individuell och det går inte att ange tidsramar för den enskilda individen. Man vet att vissa sorgeprocesser tar längre tid än andra, upp till flera år, exempelvis för föräldrar som har mist ett barn.
Att vara färdig med sin bearbetning av sorgen innebär inte att saknaden försvinner; minnen av den man sörjer finns ofta kvar livet ut, men ger inte upphov till lika mycket smärta.
I vissa situationen, då man kanske blir extra påmind om saknaden, kommer minnen och saknad ”över en” extra starkt.
Läs mera på denna webbsida om känslor och om att hantera starka känslor.
Läs om acceptans, och om att acceptera svåra livshändelser.
Du kan också ha hjälp av avsnittet om krisfärdigheter och vad är och vad göra vid stress.
Snorkel har två appar;
Snorkelövning, med röstövningar och instruktioner, i bland annat andning, krisfärdigheter, avslappning och medveten närvaro. Lyssna och träna för återhämtning.
Skills Uppsala Snorkel reglera känsla, ( kod x330) handlar om känslor, varför vi har känslor och hur man kan träna att hantera starka känslor.
Tillåt dig själv att vara ledsen, tillåt dig själv att vila från sorgen. Om du behöver mera hjälp i din sorg så finns Bup, unga vuxna, Vårdcentral, förstalinjen mottagningar och ordinarie vuxenpsykiatri, allt utifrån behov, var du bor och hur gammal du är.
Att ha någon att prata med, någon som lyssnar, kan vara en stor hjälp i att komma vidare i sin sorg.
Ta hand om dig själv, ta hjälp av dina närmaste. Kram Snorkel