Mår skit. 27 år. Min mamma gick bort i cancer för 3 månader sen. Min sambo har svårt att prata. Jag har adhd. Allt kommer förstöras i mitt liv

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du befinner dig i kris och stor sorg. Du har mist din mamma, kanske efter en jobbig sjukdomstid, och detta påverkar naturligtvis ditt liv mycket. Livet vänds upp och ner.
Du skriver att du har ADHD, och detta gör ju också att redan innan har en ökad sårbarhet. Det brukar också vara så att föräldern är en viktig stödperson genom livet när man har ADHD och att känslan nu blir att du blir mera ensam.
Läs mera på 1177.
Sorg när någon har dött - 1177
Du är 27 år, har du haft kontakt med din Vårdcentral, de har olika stödinsatser man kan få vid kriser och förluster. Ring och boka tid.
Du skriver att din sambo har svårt för att prata, och det kanske är så att han behöver finnas för dig när din sorg "slår till" och även att ni gör saker tillsammans så att du får lite andra saker att tänka på, lyssna på dig, men att just prata om detta som hänt är det kanske bäst att göra med någon professionell.
Läs mera på www.snorkel.se det finns mycket information om känslor och om att reglera starka känslor. Även om hur man kan behöver kämpa med acceptans för att kunna gå vidare vid en stor sorg. Snorkel - Acceptans läs också vad göra vid svåra händelser Snorkel - Acceptera svåra händelser
Under frågelådan och sorg kan du läsa mera om andras frågor/svar om just sorg Snorkel - Sorg
Snorkels appar
Snorkelövning med röstövningar i bland annat avslappning, lugn andning och medveten närvaro
Skills uppsala snorkel reglera känslor (använd kod x330) handlar om känslor och hur man kan jobba med att hantera starka känslor som känns allt för starka.
Beteendecoach handlar om situation, tankar, känslor och det som känns i kroppen, och det vi sedan GÖR- som får olika konsekvenser på kort och lång sikt.
När man är mitt uppe i en kris och stor sorg, så blir tankarna och känslorna mörka och tunga, man tänker att det aldrig kommer att bli bra igen.
Sorg och saknad kommer att finnas kvar, men känslan av smärta mattas av och fina minnen tar över, och man hitta tillbaka till meningar i livet igen.
Stor kram Snorkel