Varför ställde min kurator i skolan en väldigt känslig fråga till mig ? När hon frågade mig den känsliga fråga till mig. Jag började gråta, men jag sa till henne att jag inte håller på med självskadebeteende fast att jag gör det.
Jag vet inte hur jag ska göra att jag ska börja våga säga sanningen om den känsliga frågan.
Min rektor vet om att jag har självskadebeteende och jag är rädd att han ska berätta det för kuratorn på skolan?

Svar
Hej, tack för din fråga.
Du träffade kurator på din skola och hon frågade dig om du brukar skada dig själv. Du reagerade starkt, tyckte att det var en mycket känslig fråga som du inte ville svara på, vågade inte säga sanningen utan sa nej, fast du faktiskt skadar dig själv.
Du blev osäker och vet inte hur du ska kunna säga sanningen.
Kurator på din skola jobbar med att hjälpa barn/ungdomar som har det jobbigt i skolan på olika sätt, inte mår bra. Ledsna, arga, rädda, oroliga, att man har svårt i skolan, svårt att klara av att vara i skolan mm.
Det är hennes uppgift att "kolla av" hur eleverna mår och har det. Därför frågar hon "känsliga frågor". Vissa saker kan kurator sedan informera och hjälpa dig med, andra saker kanske man behöver mera hjälp med än vad kurator kan hjälpa till med.
Hjälp med att sluta göra dig själv illa, kan vara en sådan sak, beroende på hur fast du är i att skada dig, hur mycket, hur ofta, hur länge du gjort det, när o.s.v.
Du berättar inget om din s-skada, bara ATT du gör det.
Det låter ändå som om du vill sluta, men du vet inte hur, och vet inte hur du ska kunna berätta för kuratorn. Det låter som en viktig del, att berätta, så ni kan börja prata om vilken hjälp du behöver.
För det kan vara svårt, det kan bli som ett beroende, att skada sig själv då starka känslor och svåra situationer känns omöjliga att klara av.
Vet dina föräldrar om att du skadar dig har du kunnat berätta för dem?.
Varför, vad tänker du ska hända, vad är du rädd för när du ska berätta??
Det är viktigt att du berättar om hur du tänker, känner och mår, så att ni tillsammans kan fundera på vilken hjälp du behöver och så både kurator och dina föräldrar kan stötta dig att använda krisfärdigheter.
Eller om ditt självskadebeteende är för svårt att bryta på egen hand, de kan hjälpa dig söka den hjälp du behöver!
Då man ska berätta något svårt, som man oroar sig för, och då man är osäker på den andres reaktioner, kan det vara skönt dels att förbereda sig, del kanske skriva ner vad man vill säga.
Man kan också skriva ett brev där man beskriver sina tankar och känslor, och berättar att man är rädd och osäker på hur den andre ska ta detta.
Då kan personen läsa detta i lugn och ro, och ni kan sedan prata tillsammans.
Ta hjälp av det jag skrivit i detta e-mail om just att skada sig själv.
Du kan också läsa på denna webbsida www.snorkel.se
om just självskadande beteende, vad det är och vad man kan göra. Tveka inte längre, berätta så du kan få den hjälp och det stöd du behöver.! Ni kan sedan läsa tillsammans och fundera över hur det är just för dig.
Lite information om självskada;
Varför börjar man med detta att skada sig själv, det LÅTER ju konstigt och svårt att förstå för många, och varför fortsätter man, och slutligen varför är det så svårt att sluta..
När man mår dåligt, är ”riktigt desperat”, vilket man kan vara av olika anledningar, när man mår så dåligt känner sig maktlös inte står ut med sin inre smärta och sin situation som upplevs så hopplös, så är det inte konstigt om man provar olika bra eller mindre bra försök till lösningar.
Man försöker göra något så att man ”står ut”.
Att man provar just att göra sig själv illa kan vara av olika orsaker.. Man kan ha hört talas om det, läst om det, känner någon som gör/gjort det eller så är det en ren tillfällighet, något man ”råkar” göra första gången. Man kanske testar att avleda smärtan man har inom sig genom att tillfoga sig yttre smärta..
Och på kort sikt så fungerar det, man distraherar sig från det som orsakat den inre smärtan, man kanske tänker att man "får sitt straff" känner lugn av att se blodet och känna den yttre smärtan, man kanske bevisar för sig själv eller andra att "man mår så här dåligt" m.m.
Att detta med att skära/rispa sig själv fungerar ganska bra kortsiktigt gör att man fortsätter, skär sig igen då känslan av kaos i livet uppstår igen, då man mår dåligt igen. Man skär sig för att "stå ut" man skär sig inte för att dö, utan för att "orka leva"... Man skär sig för att man inte har andra sätt att hantera jobbiga saker och situationer i livet, har inga andra sätt att ta till, inga andra sätt att hantera starka känslor med.
Det fungerar på kort sikt, men på lång sikt så fungerar det inte alls utan gör livssituationen ännu värre.
Blir så att man behöva skära sig mer och mer, vid fler och fler tillfällen, man känner skam och skuld för att man skär sig och det gör så att man skär sig ännu mera, omgivningen orkar inte med att man skadar sig, blir rädda och osäkra.
Man tappar andra sätt att tala om för närstående hur man mår, tappar andra sätt att klara av svåra situationer och lär sig inte andra sätt att hantera svåra situationer och starka känslor som ledsnad, ångest, skam etc. Det fungerar inte längre, man mår bara värre och dessutom så får man ärr, alltså inte bara ärr inom sig utan också ärr, synliga ärr på kroppen....
Att tillfoga sig själv smärta gör också att man nästan får som en "kick" endorfiner rusar i kroppen, och detta gör också att det är så svårt att sluta, att man blir som beroende.
Hur gör man då för att sluta göra sig själv illa? För det går, det är svårt, man får kämpa, men det går, det går att skapa sig ett liv utan att behöva lida och göra sig själv illa. Du kan behöva all hjälp du kan få med detta.
Har du läst på denna sida om att göra sig själv illa, och om vad man kan göra vid självskadebeteende? Under VAD ÄR och VAD GÖRA?
Snorkel har också Appar med olika övningar och krisfärdigheter, övningar i att hantera ångest,
Snorkelövning och
Skills Uppsala Snorkel känsloreglering kod x330.  (de finns gratis i appstore och googleplay)
Det finns en behandlingsform som heter DBT, som just är riktad till dem som skadar sig själva för att stå ut med starka känslor.
De strategier som finns beskrivna på denna sida kommer från den behandlingsformen. Du VILL sluta, och det är en bra början.
Det finns flera delar i detta, dels se på lång sikt vad i livet som orsakar mig starka känslor av obehag och inre smärta, vad behöver jag förändra i mitt liv på lång sikt (önskar flera vänner, hjälp i skolan, våga saker, äta och sova bättre bli bättre på att hantera relationer etc ) och vad behöver jag acceptera på lång sikt (tidigare händelser, min längd/min hudfärg, etc)
Prova också Appen Beteendecoach . Det handlar om att förstå sig själv och det man gör lite bättre, hur situation, tankar, känslor och beteenden hänger ihop och påverkar varandra.
Ditt ”problembeteende” är att du gör dig själv illa, prova och lär dig mera om vilka beteenden, tankar, känslor och mönster du fastnat i, i vilka situationer-vad som händer- när du gör dig själv illa.
Sedan behöver man strategier för att kunna kortsiktigt stå ut i kris, KRISFÄRDIGHETER, saker jag kan göra då det blir jobbigt och svårt och impulsen och "suget" efter att göra mig själv illa kommer. Förslag på detta hittar du på webbsidan och i Appen beteendecoach, medveten närvaro, avslappning, olika distraktionstekniker t.ex ut och gå, lösa korsord, lägga puzzel, ta ett bad, prova kläder, äta ett äpple, bita i en citron, ringa en vän, se en rolig film, duscha kallt etc.
Kolla på filmen om TIPP färdigheter som finns på webbsidan.
Medveten närvaro- mindfulness handlar om att styra uppmärksamhet och fokus till här och nu, istället för där och då. Man fastnar ofta i orostanker eller dömande tankar om sig själv eller saker som redan hänt. Läs mera om medveten närvaro.
Prova t.ex. ”medveten i nuet” en filmad övning i att styra fokus till rummet jag är i, istället för till mina tankar, känslor. Finns under krisfärdigheter/självskadande beteende på webbsidan.
Man behöver träna och prova för att komma fram till vad som just jag kan göra då känslan kommer.
Bestämma sig för att prova dessa saker med all sin uppmärksamhet, riktigt medvetet närvarande, fullt fokus på det man gör.
Svårt, impulsen till s-skada kommer, men ge inte upp, fortsätt med det du tänkt prova att göra med all din uppmärksamhet.
Ångesten klingar av så småningom.
Det handlar alltså att kortsiktigt gå emot känslan av att vilja göra sig själv illa, och göra något annat, och ha en plan, EN KRISPLAN- se webbsidan, och VETA vad jag ska göra. När man är i krisen har man svårt att "komma på" det. Och på lång sikt förändra och acceptera svåra saker i livet.
Behandlingen DBT finns på många BUP-mottagningar i landet.
Skriv gärna igen i frågelådan, berätta hur det går för dig, och kanske om hur det gick att berätta för kurator och kanske också för dina föräldrar om de inte redan vet
Kram Snorkel