Hej
För några dagar sedan fick jag reda på att min vän skadat sig själv i flera år. Jag känner mig hemsk.
Jag har vetat att hon gjort det tidigare. Men hon sade att hon slutat och jag trodde på henne.
När jag tänker efter var det väldigt många tecken som påvisa motsatsen. I grundskolan, när jag upptäckte det första gången, uppmärksamma jag skolkuratorn som tog kontakt med henne. Men nu går vi på olika gymnasium, så det funkar inte denna gång.
Jag känner mig hjälplös.
Jag försökte uppmuntra henne själv att ta kontakt, men hon ansåg sig inte vara värd att få hjälp. Jag vet att hon har dåliga erfarenheter av att söka hjälp. Hon har tidigare försökt att ta sitt liv, så jag är orolig att de ska hända igen.
Vad ska jag göra? Jag är rädd att förlora min vän

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du verkar vara en jättefin kompis som reagerat och vill hjälpa din vän!
Självskada ska man ta på allvar, det blir som ett ”gift” man blir nästan beroende av det, och det är hög risk att det blir värre och värre, att man mår allt sämre och att det blir allt svårare att sluta.
MEN DU, kan inte ta på dig ansvaret för din vän, men du kan stötta och peppa vännen att söka hjälp. Vara ett stöd på det sättet. Berätta att du oroar dig, bryr dig och vill att vännen ska få hjälp. Berätta om vad du läst om s-skada, om det du vet.
Det är viktigt att vuxna i omgivningen vet om att din vän skadar sig och inte mår bra. Och framförallt ska inte du ta på dig skuld för att du inte förstått tidigare. Du har ingen skuld, din vän har säkert gjort "allt i sin makt" för att dölja det, och att du känner skuld och "ånger" hjälper inte din vän, tvärt om.
Du kanske kan berätta för dina föräldrar, som kan prata med din väns föräldrar? Vuxna måste ta ansvar och hjälpa, inte du, du ska vara en kompis att göra roliga saker med, eller bara vara tillsammans med och kunna vara ”sig själv” med bra och dåliga dagar. Kunna säga att allt "känns skit" ibland, vara trygg att du finns och stannar. Lyssna ibland och ha roligt ibland.
Du kan läsa själv och också tillsammans med din vän på denna webbsida www.snorkel.se  om just självskadande beteende, vad det är Snorkel - Självskadebeteende och vad man kan göra Snorkel - Självskadebeteende
Tipsa din vän om denna sida.
Tveka inte, berätta för någon vuxen, så att din vän kan få den hjälp och det stöd man behöver.! Just som din vän säger "att hon inte känner sig värd att få hjälp" är vanliga känslor vid just självskada.
Varför börjar man med detta att skada sig själv, det LÅTER ju konstigt och svårt att förstå för många, och varför fortsätter man, och slutligen varför är det så svårt att sluta..
När man mår dåligt, är ”riktigt desperat”, vilket man kan vara av olika anledningar, när man mår så dåligt känner sig maktlös inte står ut med sin inre smärta och sin situation som upplevs så hopplös, så är det inte konstigt om man provar olika bra eller mindre bra försök till lösningar. Man försöker göra något så att man ”står ut”. Att man provar just att göra sig själv illa kan vara av olika orsaker.
Man kan ha hört talas om det
läst om det hur andra gjort.
känner någon som gör/gjort det eller så
är det en ren tillfällighet, något man ”råkar” göra första gången.
Man kanske testar att avleda smärtan man har inom sig genom att tillfoga sig yttre smärta.. Och på kort sikt så fungerar det, man distraherar sig från det som orsakat den inre smärtan, man kanske tänker att man "får sitt straff" känner lugn av att se blodet och känna den yttre smärtan, man kanske bevisar för sig själv eller andra att "man mår så här dåligt" m.m.
Att detta med att skära/rispa sig själv fungerar ganska bra kortsiktigt gör att man fortsätter, skär sig igen då känslan av kaos i livet uppstår igen, då man mår dåligt igen. Man skär sig för att "stå ut" man skär sig inte för att dö, utan för att "orka leva".
Man skär sig för att man inte har andra sätt att hantera jobbiga saker och situationer i livet, har inga andra sätt att ta till, inga andra sätt att hantera starka känslor med. Det fungerar på kort sikt, men på lång sikt så fungerar det inte alls utan gör livssituationen ännu värre.
Det blir sedan ofta så att man behöva skära sig mer och mer, vid fler och fler tillfällen, man känner skam och skuld för att man skär sig och det gör så att man skär sig ännu mera, omgivningen kanske inte orkar med att man skadar sig, blir rädda och osäkra. Man tappar andra sätt att tala om för närstående hur man mår, tappar andra sätt att klara av svåra situationer och lär sig inte andra sätt att hantera svåra situationer och starka känslor som ledsnad, ångest, skam etc.
Det fungerar inte längre, man mår bara värre och dessutom så får man ärr, alltså inte bara ärr inom sig utan också ärr, synliga ärr på kroppen....
Att tillfoga sig själv smärta gör också att man nästan får som en "kick" endorfiner rusar i kroppen, och detta gör också att det är så svårt att sluta, att man blir som beroende.
Hur gör man då för att sluta göra sig själv illa? För det går, det är svårt, man får kämpa, men det går, det går att skapa sig ett liv utan att behöva lida och göra sig själv illa.
Din vän kan behöva all hjälp man kan få med detta. Läs på denna sida om att göra sig själv illa, och om vad man kan göra vid självskadebeteende. Under VAD ÄR och VAD GÖRA.
Snorkel har också 3 Appar med olika övningar och krisfärdigheter, övningar i att hantera ångest,
Snorkelövning med olika röstinspelade övningar och information, bland annat i avslappning, ångesthantering, medveten närvaro och lugn andning.
Skills Uppsala Snorkel reglera känslor (kod x330) som handlar om känslor, olika beteenden som är kopplat till olika känslor, och hur man kan reglera starka känslor som tar över.
Beteendecoach som handlar om våra beteenden som ställer till problem för oss på längre sikt. Lär känna dig själv och dina känslor. Hur situation, tankar, känslor det som händer i kroppen och det vi sedan GÖR påverkar oss och hänger ihop. Det vi GÖR får sedan konsekvenser på kort och lång sikt.
Problembeteenden kan vara just tillexempel att skada sig själv. Är ångestdämpande på kort sikt men förvärrar problemen på lång sikt.
Det finns en behandlingsform som heter DBT, som just är riktad till dem som skadar sig själva för att stå ut med starka känslor.
De metoder som finns beskrivna på Snorkels webbsida kommer från den behandlingsformen.
Det finns flera delar i detta, dels se på lång sikt vad i livet som orsakar mig starka känslor av obehag och inre smärta, vad behöver jag förändra i mitt liv på lång sikt (önskar flera vänner, hjälp i skolan, våga saker, äta och sova bättre bli bättre på att hantera relationer etc ) och vad behöver jag acceptera på lång sikt (tidigare händelser, min längd/min hudfärg, med mera)
Man kan alltså prova BETEENDEANALYS som i Appen beteendecoach, , din väns ”problembeteende” är att göra sig själv illa, man prova och lära sig mera om vilka beteenden, tankar, känslor och mönster man fastnat i, i vilka situationer-vad som händer- när man gör sig själv illa.
Sedan behöver man strategier för att kunna kortsiktigt stå ut i kris, KRISFÄRDIGHETER, saker jag kan göra då det blir jobbigt och svårt och impulsen och "suget" efter att göra mig själv illa kommer. Förslag på detta finns också på webbsidan, medveten närvaro, avslappning, olika distraktionstekniker t.ex ut och gå, lösa korsord, lägga puzzel, ta ett bad, prova kläder, äta ett äpple, bita i en citron, ringa en vän, se en rolig film, duscha kallt etc.
Kolla också på filmen om TIPP färdigheter som finns på webbsidan
Man behöver träna och prova för att komma fram till vad som just jag kan göra då känslan kommer. Bestämma sig för att prova dessa saker med all sin uppmärksamhet, riktigt medvetet närvarande, fullt fokus på det man gör. Svårt, impulsen till s-skada kommer, men man ska inte upp, utan fortsätta med det du tänkt prova att göra med all sin uppmärksamhet.
Ångesten klingar av så småningom.
Det handlar alltså att kortsiktigt gå emot känslan av att vilja göra sig själv illa, och göra något annat, och ha en plan, EN KRISPLAN- se webbsidan, och VETA vad man ska göra. När man är i krisen har man svårt att "komma på" det. Och på lång sikt förändra och acceptera svåra saker i livet. Snorkel - Krisfärdigheter
Behandlingen DBT finns på många BUP och unga vuxna-mottagningar och i landet.
Prata med din vän, uttryck din oro, och att du för din väns skull måste berätta för någon vuxen, fast din vän kanske inte alls vill det.
Läs mera på webbsidan, läs även andras frågor/svar i frågelådan om ångest och att göra sig själv illa.
Skriv gärna igen i frågelådan, berätta hur det går för dig och din vän.
Framförallt, ta hand om dig själv, viktigt att DU orkar och fortsätter att må bra.
Kram från Snorkel