Hej, På den senaste tiden har jag haft det väldigt jobbigt.
Min tvillingsyster har OCD och har varit hemma från skolan i c.a fem månader, och det har varit jobbigt för hela familjen.
Dessutom dog min katt i somras, och hon var verkligen jätteviktig för mig. Jag tycker väldigt mycket om min syster och så, men hon kan vara väldigt tyken ibland och då blir jag jätteledsen. Hon låtsas att hon har varit i skolan, vilket jag av någon anledning hatar.
Dessutom säger hon att hon hatar pappa, vilket jag blir nervös, ledsen och arg av. Jag menar, dom har typ skrikit på varandra, men inte så mycket. Det känns nästan som om hon utmanar mig att välja vem av dom två jag älskar mest!
Mina kompisar i skolan ignorerar oftast att hon inte är där, dom vet att jag gillar att ha det så, men ibland frågar dom till exempel om hon kommer nästa vecka iallafall, och då kan jag bli väldigt irriterad och snäsa, typ; " hon är min tvilling, vi är inte samma person, hur ska jag kunna veta!". Efter det skäms jag och ångrar mig.
Jag har också problem med spänningshuvudvärk nästan hela tiden.
Jag älskar skolan och är en av dom bästa klassen, men ibland orkar jag bara inte pressen, alla tror att jag alltid ska prestera högst. Då blir jag bara otrevlig mot mina vänner och min lärare.
Min mamma är lärare i skolan där jag går, och ibland hör jag folk prata illa om henne. Det är hemskt.
Jag är ganska kort, och ibland blir jag mobbad för min ålder och för att jag inte är så stark.( jag är ganska späd) då säger mina vänner att jag inte ska vara ledsen, för alla är bra på olika saker och att jag säkert är smartare än dom. Dom försöker vara snälla, men dom fattar bara inte.
Dessutom är min lillasyster ( som är tio) otroligt grinig och springer iväg och gråter så fort man säger något lite taskigt. Då säger jag att "allt kretsar inte runt henne" och jag vet att det är elakt, men jag kan inte hjälpa det!
Jag är jätteledsen för allt det här.
Borde jag prata med skolkuratorn eller så?

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du tar upp flera olika saker som blir stressande och jobbigt för dig, som gör dig orolig, spänd och jätteledsen och du får spänningshuvudvärk.
- din tvillingsyster har OCD och är borta mycket från skolan, hon låtsas att hon varit i skolan och det gör dig väldigt upprörd. Du kan också få "stå till svars" varför hon är borta och när hon kommer tillbaka.
- din tvillingsyster mår inte bra, och kan vara lite "småelak" mot dig ibland, vilket gör dig jätteledsen.
- du och din tvillingsyster hamnar i konflikt runt din pappa, du kan känna dig utmanad av henne över vem av dem du älskar mest.
- din katt som var jätteviktig för dig dig i somras.
- du har nästan ständigt spänningshuvudvärk.
- du är duktig i skolan men känner också stress och press över att andra förväntar sig att du alltid ska prestera på topp.
- din mamma är lärare på skolan och andra elever kan uttala sig negativt om henne, vilket känns hemskt.
- du är ganska kort och späd för din ålder och kan bli mobbad för det, dina vänner försöker få dig att se att man är bra på olika saker, men du känner att de inte förstår.
- din lillasyster 10 år är känslig och tar lätt åt sig, och du kan känna dig elak mot henne ibland.
Du funderar om du behöver prata med skolkuratorn eller så. Och det är en bra idé, om man går länge i en situation som känns tung och jobbig finns alltid en risk för att bli nedstämd och jättestressad.
Du behöver också berätta för dina föräldrar om hur du mår och känner. De behöver veta för att förstå dig då du kanske "snäser" och låter grinig fast du egentligen är ledsen, det är lätt att de missförstår dig.
Ni kan tillsammans läsa mera om till exempel livsbalans, vad som GER energi, lust och glädje och får dig att må bra, och vad som TAR energi lust och glädje och gör dig ledsen.
Det låter som att det är väldigt många saker som tar din energi just nu.
Du kan behöva strategier för hur du kan göra när känslorna blir för starka, när negativa tankar tar över eller när du känner dig ledsen och pressad. www.snorkel.se
Det är viktigt med återhämtning när man har mycket stress och press i livet.
Snorkel - Minska din stress
Ni behöver också prata med varandra i familjen om allt som händer och om hur alla mår i det. Kanske ha familjemöten där alla får uttrycka sina känslor och ni hjälps åt att hitta lösningar på problem.
Skolan behöver också veta om vad du kämpar med.
Så bra att du reagerat över att du inte mår bra och känner dig stressad och pressad, första steget är att prata med din mamma och pappa om det, och ni kan tillsammans bestämma hur ni ska gå vidare, vilket stöd du behöver.
Läs mera på www.snorkel.se
prova också våra appar med olika strategier och övningar.
Beteendecoach
Snorkelövning
Skills Uppsala reglera känslor (kod x330)
Skriv igen och berätta mera om hur det går för dig om du vill, kram Snorkel
N