Jag har stora problem med magen väldigt ofta. Det har gjort att jag har utvecklat en form av social ångest då jag hela tiden går runt och tänker på att min mage ska krångla.
Det som triggar min ångest allra mest är att min mage låter väldigt högt. När jag får ångest så låter magen jättehögt vilket i sin tur gör att jag får mer ångest över att andra ska höra/lägga märke till det.
Vad gör man åt detta?
Det är inte vanliga hunger-ljud utan kommer från nedre delen av magen och känner mig spänd i hela magen.
Detta sker aldrig när jag är själv utan endast i miljöer med andra människor.
Haft detta problemet i flera år och har gjort att jag undvikit många miljöer då jag är så fruktansvärt rädd att någon ska reagera och undra och jag själv hamnar i en situation som jag inte vill vara i.

Svar
Hej, tack för ditt brev, som väldigt bra beskriver hur en ångestproblematik kan utvecklas och eskalera, och som leder till ett begränsat liv med undvikanden och negativa cirklar.
Ångest är smärtsamt och mycket obehagligt ibland, men inte på något sätt farligt. Som du säkert redan vet eftersom du så är ångest kroppens reaktion på en "fara" det är en överlevnadsstrategi som vi haft sedan vi var "grottmänniskor", och helt avgörande för mänsklighetens varande, fortlevnad och utveckling.
Även idag är det viktigt, än om vi inte alls lever med "faror" på samma sätt som förr, då giftiga växter, farliga djur och insekter, vattenmassor och jordskred, och andra krigsinställda infödingar var en stor del i vår vardag. Problemet är att hjärnan inte kan skilja på en "verklig" fara, eller en fara som bara finns i våra tankar och fantasier och föreställningar, samma reaktion sätter igång.
Vi upplever alltså en "fara, ett obehag", ofta är reaktionen inlärd utefter tidigare erfarenheter, som till exempel kan vara att man varit i en situation där magen låtit jättehögt och du kände starkt obehag, "pinsam" mm.(och vi har som en "inbyggd scanner" som scannar av omgivningen efter dessa faror vi är rädda för)
Hjärnan signalerar sedan FARA i en liknande situation (eller inför den) och hela kroppen ställer in sig för att kämpa eller slåss, fly eller undvika denna "upplevda fara, kämpa för överlevnad.
Om man blir jagad av ett livsfarligt djur, och man måste använda alla sina sinnen för att fly och slåss mot detta djur, så behövs en massa "extra styrka" i kroppen. Hjärtat pumpar snabbt, slår hårt, pulsen ökar och andningen blir snabb och ytlig. Detta för att blodet snabbt ska ut till musklerna för att göra oss starka och snabba, andningen blir snabb och ytlig för att syresätta blodet snabbt, av samma anledning. Vi får tunnelseende - allt fokus på faran, inget annat ska ta uppmärksamheten. Det är även så att det vi uppmärksamma förstärks och ökar (visst har du sovit bredvid någon som snarkar extra högt, man kan inte tänka på något annat, känns som det ekar i hela rummet). Kroppen blir spänd och beredd på aktivitet.
Andra funktioner i kroppen sätts i vila, då de inte behövs i kriget för överlevnad, tex matsmältning, vilket ger olika symtom från mage och tarm. Även när man andas snabbt och ytligt så sväljer man lätt en massa luft som bildar luftbubblor i magen (som blir uppsvälld). Man blir torr i munnen, vilket kan göra att man sväljer mycket (sväljer luft).
Det händer alltså mycket i kroppen vid ångest.
Våra tankar blir också helt fokuserade på allt detta med "faran" och det som händer i kroppen. Du skulle inte reagera på detta OM du blev jagad av ett farligt djur, men om man är hemma i förbereder sig för en viktig social situation, börjar tänka på något man tycker är hemskt som att magen ska låta eller krångla, och man känner näst intill panikångest av minsta lilla pirr i magen och en stark rädsla och just denna rädsla driver igång hela alarmsystemet/paniken, så blir det obehagligt och just det man är rädd för händer.
Du skriver att detta aldrig händer då du är ensam utan endast då du är i miljöer med andra människor, så du gör nog "vissa beteenden" (fullt förståeligt!!) för att egentligen försöka undvika "magpirr" men att det istället kanske driver igång pirret.
Man behöver få igång kroppens andra system "lugn och ro" systemet istället, genom att slappna av, andas lugnt ända ner i magen, signalera till kroppen att allt är OK.
Om man kämpar och kämpar med att få bort ångesten undvika läten från magen, kanske andas på visst sätt, spänner mage och kropp, ångesten får matsmältningen att stanna av, är fullt krigsberedd, och "tänker paniktankar" (vad magen låter, de kommer tycka att jag är konstig, alla måste höra, står inte ut, detta är så fruktansvärt, vad ska jag göra osv.) just för att du är så rädd att det inte ska släppa, så tar det mycket längre tid att det släpper, ångesten sjunker. Man får ytterligare en mycket obehaglig erfarenhet - nästa gång i en liknande situation blir man jätterädd att det ska bli så igen- och så börjar alarmsystemet gå igång just av den rädslan... I en ond cirkel.
På denna webbsida, www.snorkel.se där man under VAD ÄR och VAD GÖRA hittar du strategier och verktyg för att på olika sätt träna sig i att hantera ångest, alltså inte bli så rädd när den kommer, utan bemöta alarmsystemet (om man inte behöver fly eller slåss mot en "verklig" fara) med att så att säga- säga till kroppen, "det är ok, lugna ner dig, behövs er inte fly eller slåss"
Viktiga strategier är att andas lugnt, slappna av, distrahera sig själv, skifta fokus och göra saker som får igång lugn o ro-systemet.
Snorkel har också flera Appar
Snorkelövning - med olika röstinspelade övningar i att hantera ångest, avslappning, lugn andning mm
Skills Uppsala Snorkel reglera känslor (kod x330) handlar om känslor och olika beteenden som är kopplade till vissa känslor (som att spänna sig och andas ytligt, vid ångest)
Beteendecoach handlar om våra beteenden, och just beteenden som kanske funkar på kort sikt, men som förvärrar och ställer till problem på lång sikt. Lär känna dig själv och dina yttre och inre beteenden.
Det kanske också vore bra att kontakt din Vårdcentral för att se om du kan få hjälp med att minska symtomen från magen rent fysiskt (finns mediciner som hjälper till att lugna en orolig mage)
Hoppas detta kan vara till lite hjälp för dig, skriv gärna igen i frågelådan ocg h berätta om hur det går för dig.
Kram Snorkel