Hej, jag har varit i några mindre bilolyckor (krockar i låg hastighet) och fått hjälp att bearbeta det sedan några år. Olyckorna var inte mitt fel och jag vet att jag är en bra bilförare. Ändå kan jag få panikkänslor emellanåt när jag kör bil i vardagen. Ofta samma vägar och korta avstånd.
Det kan kännas som kroppen vill försvinna och jag är blir rädd för att jag tappar fokus eller tror att jag ska tuppa av. Det har ju aldrig hänt och jag löser det varje gång.
Men ändå har det satt sig i kroppen att jag numera har valt att begränsa mina bilkörningar. Vilket jag nu lider av och känner mig begränsad av.
Hur kan jag göra för att kunna känna mig trygg och avslappnad igen vid bilkörning?

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Vilken bra beskrivning av "orsak - sammanhang" Hur en rädsla och "fobi" kan starta och utvecklas.
Just att man varit med om något otäckt och "farligt", man vill verkligen inte att det ska hända igen, man börjar bete sig på ett visst sätt för att minska risken. Och just detta beteende funkar på kort sikt men på längre sikt gör det att rädslan blir större och större, i fler situationer, och olika former av undvikanden begränsar ens liv och livskvalitet.
Inget konstigt alls att man vill undvika och minska risken för en "fara", men det blir också en ångestfälla.
Problemet blir att din kamp för att "skydda dig" alla sätt där du försöker undvika "det hemska" med att kontrollera, undvika längre sträckor, fokusera och "spänna dig", bara gör att du blir allt mera rädd och orolig.
Och jag är ganska säker på att du hela tiden har fokus, kollar av dig själv och omgivningen för att "försäkrar dig om" att du är trygg och säker.
Allt det du gör, alla dina tankar för att minska risker och allt du gör för att försäkra dig om att du är trygg , gör att du fastnat totalt i skräck, och den ångesten tar allt mera av din uppmärksamhet, ditt liv och din livskvalité.
Att du försöker kämpa för att undvika och ”kolla av så du inte blir farligt” blir din fälla, på samma sätt som om man säger till sig själv "jag får inte tänka på en rosa elefant!"...Får absolut inte tänka på den rosa elefanten med sin långa rosa snabel, rosa elefant med stora rosa fladdrande öron..
Prova det, bara genom att tänka/säga så till sig själv så tänker man på en rosa elefant, så ekvationen är omöjlig.
Alla dina undvikanden, alltså saker du inte kan göra för att du är rädd för vad som kan hända eller rädd för att få mera ångest gör din situation allt värre, det är så ångest fungerar!
Ingen vill känna skräck, eller hur, och då försöker vi skydda oss och undvika det vi TROR är farligt... Något som kanske skulle kunna hända.
Är man t.ex. rädd för hundar, (man kanske har blivit riktigt skrämd någon gång av en hund och börjat bli rädd,) så tänker man ju att ALLA hundar är livsfarliga, att de kan skada en svårt, att man måste akta sig för alla hundar etcetera.
Man blir rädd bara man hör talas om hundar, eller hör en hund skälla.
Man kanske går långa omvägar för att slippa se eller möta en hund, slutar att gå hem till kompisar med hundar eller inte vill se på TV, IFALL det kanske dyker upp en hund i något program..
Man är spänd och uppmärksam hela tiden, kollar, lyssnar, så att man ska vara beredd, kan skydda sig och fly och undvika.
Man går och är rädd och orolig hela tiden, och vid minsta lilla misstanke om att en hund är i närheten, så blir man livrädd, fast man med furnuftet vet att den är kopplad, instängd i en låst bil, inte är mer än en liten valp och ofarlig...
För man törs inte lita på sig själv, eller andra, den SKULLE ju kunna vara farlig, TÄNK OM den är farlig, kommer ut, rusar på mig... etcetera.
Så där håller ångesttankar på om och om igen.
Jättejobbigt.
Ångest är en överlevnadsstrategi för att skydda oss från faror, det är ett system vi har i kroppen för att göra oss starka och snabba vid verkliga faror, då behöver vi allt blod ut i musklerna, vi behöver kunna fokusera på faran, springa snabbt etc. Vår hjärna larmar "situation med fara" ut i kroppen och systemet sätter igång, hjärtat pumpar ut blod, vi andas snabbare för att syresätta blodet, vi spänner och och förbereder oss i kroppen, med mera. (läs mera om just ångest på den här hemsidan)
Helt ofarligt och inte konstigt alls om vi rusar iväg från ett farligt björn eller försvarar oss mot en rånare som försöker ta något ifrån dig, men när du sitter i bilen och tänker på farliga trafiksituationer och hjärtat börjar dunka, du andas snabbare och blodet rusar i kropp och huvud, du känner yrsel mm då blir man ännu räddare och verkligen TROR PÅ att något kan hända.
Inte konstigt att du (och alla andra med liknande rädslor) undviker situationer med risk.
Du skulle kan lista ner situationer då du blir rädd och orolig, och skriva ner vad du gör då, och även skriva ner alla saker du INTE kan göra, för att du är så rädd och orolig, alltså dina undvikanden
Just de sakerna behöver man börja göra igen, träna på att göra i små steg. Och då använda tekniker som andning och avslappning, medveten närvaro mm för att kunna stanna kvar i situationen, och ångesten och rädslan sjunker undan.
Ibland kan man även behöva jobba med att distrahera sig själv, bryta sina tankar om svåra saker, då man har fastnat i dem.
Medveten närvaro- mindfulness, handlar om att styra fokus och uppmärksamhet. Styra den utåt, i det som händer i det man gör, istället för att att ha all uppmärksamhet på tankar om krockar och bilolyckor.
Olika tekniker i
Har du någon att prata med, som känner till din ångest, vet dina föräldrar?
Vet de vad ångest är? Kan ni inte tillsammans läsa på den här hemsidan? Har du någon kontakt på elevhälsan? Det kan vara så att du behöver hjälp för att kunna hantera din ångest, våga sluta med dina undvikanden, och hur du hela tiden kollar, och kontrollerar.
Du kan behöva hjälp med tekniker för att hantera din ångest, som t.ex. avslappning, andningsövningar och medveten närvaro för att aktivera "lugn och ro" systemet iställer för "alarmsystemet".
Ladda ner våra appar
Snorkelövning- med instruktioner och röstövningar i bland annat lugn andning, medveten närvaro och avslappning
Beteendecoach som handlar om att lära känna sig själv och sina reaktioner, hur situation, tankar, känslor, kroppen och det vi sedan GÖR hänger ihop och påverkar varandra. Problembeteenden som kanske fungerar på sikt (som till exempel undvikanden) men som förvärrar och begränsar på lång sikt.
Skills Uppsala snorkel reglera känslor använd kod x330.
Handlar om våra känslor och beteenden kopplat till olika känslor. Övningar för att reglera starka känslor.
Läs mera på webbsidan www.snorkel.se
Hoppas detta kan vara en bit på vägen.
Skriv gärna igen i frågelådan och berätta hur det går för dig.
Kram Snorkel