"Är det normalt att fantisera om människor, relationer och framtida scenarier? Jag känner att jag ofta bygger upp bilder i mitt huvud om personer jag inte känner, inklusive hur jag tänker att mitt framtida liv och relationer skulle se ut. Vad är dina tankar om det?"

Svar
Hej, tack för din fråga.
Tankar och fantasier är fullständigt normalt, och något vi människor håller på med ganska mycket. (tänker gör vi ju i stort sett konstant, tankar är ju tankar, ingen sanning)
Just fantasier om människor, händelser och framtida scenarier kan vara en väldigt bra sak eftersom det kan fungera som ett sätt att utforska alternativa möjligheter för hur livet skulle kunna vara och utvecklas, kan sporra oss och skapa målsättning "dit vill jag nå". "så är min drömpartner" . Att ha målbilder, se sig själv lyckas eller klara något, finns som exempel just vid målsättning på denna webbsida. Snorkel - Målbild
Fantasier kan också vara ett sätt att "stressa av" efter en stressig dag, eller "ta en paus" från jobbiga tankar eller trist och svår livssituation, verklighet. Man kan medvetet styra fokus till fantasiövning, en typ av mindfulness, medveten närvaro. Snorkel - Mindfulness
Sen kan ju tilläggas att det kan vara viktigt att vara medveten om, mindfull, att det är just tankar och fantasier man ägnar sig åt, ingen sanning i sig, så man inte till exempel bygger upp förväntningar som är alldeles för höga och som skapar en väldig besvikelse.
Och att man behöver se verkligheten som den är också, inte ständigt fly iväg i fantasier. Kanske "gräva där man står" jobba för acceptans och förändring, för att få det verkliga liv man vill leva, kanske utifrån sina målbilder och fantasier.
Vad är acceptans Snorkel - Acceptans
Snorkel - Acceptera svåra händelser
Om man ständigt bara lever i sina fantasier, så missar man mycket i det verkliga livet.
Så som svar på din fråga, att fantisera är fullständigt normalt.
Kram från Snorkel