Jag mår inte bra alls.
Jag hatar mig själv och jag är liksom ganska introvert och är inte så bra på att skaffa nya vänner och jag slår mig själv och gråter varje dag.
Jag vill ha hjälp med att inte känna mig utanför med mina nya vänner.
Jag känner mig JÄTTEFUL och vill inte äta lunchen i skolan för att jag vill gå ner i vikt. Jag jämför mig med alla andra snygga tjejer.
Jag vill vara ha hjälp men vågar inte säga nåt till någon

Svar
Hej, tack för ditt mail.
Du tänker negativa tankar om dig själv, trycker ner dig själv, vilket gör att du blir allt mer ledsen och mår dåligt. Du behandlar dig själv så illa att du gråter varje dag.
Du skriver att du "känner" dig jätteful, du tänker alltså att du är "ful" och dömer dig själv.
Tankar är tankar och ingen sanning, tankar är vårat ”självprat”, ett prat med oss själva som pågår nästan hela tiden. Det är som om någon sitter på ens axel och kommenterar allt som händer och sker, ofta negativt..
Om man väljer att lyssna, tro på och följa sina tankar, de negativa tankarna, så blir det jobbigt. Vi har en tendens att lyssna och tro på just de negativa tankarna, de positiva tankarna ifrågasätter vi nästan alltid, och tvivlar på.
Du lyssnar och tror på dina tankar om att du är "ful och måste gå ner i vikt", så mycket att du inte vill äta lunch i skolan.
Om man hoppar över mat och "svälter" sig själv kan det vara mycket farligt och kan leda till allvarliga konsekvenser i kroppen. Läs mera om mat/ät problem
Negativa tankar har en tendens att bli överdrivna ensidiga, och allt igenom mörka, ALLT är fult, ALLT är dåligt, ALLTID elak osv, fast det kanske bara är någon liten detalj som inte blev bra eller som inte blev som man ville.
Att försöka balansera upp sina tankar lite, att hitta även positiva och bra saker som händer och om sig själv, gör att inte allt det jobbiga väger över.
Det går inte att ”få bort” tankar, utan de kommer och går, allt utifrån saker vi ser, hör, känner, upplever etc. men man kan välja och styra vad vi lägger vår uppmärksamhet på, vad vi lyssnar på, vad vi fokuserar på. Om man stannar, lyssnar och tror, eller om man ignorerar, distraherar till något annat och går vidare.
Om man hela tiden har uppmärksamheten riktad mot sina tankar så förstärks de, grejen är att bara låta tankarna komma och gå, utan att göra något, tro på dem eller följa dem. Bara att konstatera att "nu tänkte jag att jag är ful- så ledsen jag blir då" eller nu kom en tanke på att jag är dålig på allt- vilken jobbig tanke- bara konstatera vad man tänker, att det bara är en TANKE och sedan låta den passera som ett moln på himlen.
Inte stanna och "älta" den tanken, utan låta det komma en ny.
Man kan ju också själv styra lite vad man ska tänka på, genom att aktivera hjärnan och uppmärksamheten på något annat.
T.ex. genom att göra något lite svårt, tex rita en katt med vänster hand, noga. Eller att skriva ner texten på en bra låt man hör, eller försöka komma ihåg vad man åt vissa dagar, vad man hade för kläder eller vilket väder det var. Då blir tanken och uppmärksamheten riktad på det .
På samma sätt så styr man och ”väljer” att uppmärksamma och tro de negativa tankarna.
Dina tankar gör dig väldigt ledsen. Rikta fokus på något annat istället, sjung för dig själv en bra låt i huvudet, räkna hur många människor, bilar, hundar eller annat du ser. Du kommer att märka att du själv kan styra din uppmärksamhet dit du vill. Lyssna på någon annan, ha fokus utåt istället på sitt huvud och tankar. Man missar mycket intressant och roligt som händer om man "sitter fast" inne i sitt huvud och i sina tankar. Du blir också mera intressant att vara tillsammans med om du är vaken och "med". Du vill ha hjälp att inte känna dig utanför tillsammans med dina vänner, och en bra början är just att vaket vara DÄR, lyssna och delta.
Man kan också träna på att ”parera” varje negativ tanke om sig själv, med en positiv.
Skriv en lista med positiva saker om dig och din omgivning, som ska hända eller har hänt, som du kan ta fram ock läsa för dig själv om du inte kommer på någon positiv tanke då en negativ tanke kommer.
Gör listan tillsammans med någon av dina föräldrar, farmor/mormor eller en vän.
Positiva saker kan vara att du har fina ögon, är en bra vän, bra på att lyssna, hjälpsam/omtänksam, kan spela piano, ritar fint, mm mm.
Försök att rikta din uppmärksamhet på bra och roliga saker, saker du tycker om att göra, se på, läsa om eller lyssna på. Saker du vill just nu och saker du kan ha som mål att jobba fram mot.
En ny hobby, ett intresse, något du vill veta mera om eller lära dig göra.
Det kan också bli bra samtalsämnen då du är tillsammans med dina nya vänner, fråga dem vad de gillar, vill lära sig eller drömmer om.
Läs mera på denna webbsida, till exempel om
livsbalans
nedstämdhet
negativa tankar
Berätta för dina föräldrar att du är så ledsen ibland och tänker så negativt om dig själv, tveka inte. Skriv ett brev eller visa dem ditt brev och svar hit till Snorkel. Du ska inte gå ensam och må som du gör, det finns hjälp och stöd att få.
Ni kanske kan göra något roligt tillsammans eller de kan hjälpa dig att hitta en bra bok, bra musik eller andra aktiviteter som du kan ha fokus på istället för dina jobbiga tankar.
Skolkurator på din skola kan också vara ett stöd om du behöver hjälp att hejda ditt självdömande.
Skriv igen till frågelådan om du vill och berätta om hur det går för dig, kram från Snorkel