Hej har läst mycket här om tvång och OCD, jag har samma och jag har fått massor av hjälp, och en stund ( en vecka) försvann det nästan men det har bara kommit tillbaka som en arg mygga och det är så jobbigt att jag inte kan kontrollera mig, det är inte jag längre det är min OCD.

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Så bra att du kunnat hitta information och strategier här om tvång och hur man kan göra vid tvång, som fungerat för dig. Gissar att du läst i frågelådan om måsten/tvång
Snorkel - Måsten/Tvång
Du berättar dock ingenting om dina tvång, tvångstankar och tvångshandlingar.
Du skriver dock att det blev svårt och värre igen och du känner att du tappar kontrollen, att det är "dina tvång" som styr.
Har du läst på denna webbsida, som vi också har Självhjälp - Tvångssyndrom/OCD (sjalvhjalppavagen.se)
Självhjälp på vägen. Där kan du läsa mera om just tvång (OCD) och behandling, du kan se en film över hur en behandling kan gå till, andras berättelser och hjälp på vägen.
Det kanske är så att du behöver mera hjälp, att det blir för svårt att jobba med detta på egen hand.
Vet din familj och dina närmaste om hur du kämpar? Har du någon att träna tillsammans med? Berätta för dina närstående.
Ni kan vända er till Vårdcentral, första linjen mottagning, eller psykiatrin (Bup eller unga vuxna beroende på hur gammal du är)
Kram från Snorkel