Hej. Jag är en tjej på 15 år.
Jag känner mig helt värdelös, att det inte finns någon anledning till varför jag ens finns här på jorden. Vad jag än gör bryr sig ingen om och vad jag än säger bryr sig ingen om.
Jag kan ha längtat efter att få berätta något som hänt under dagen för till exempel min mamma eller syster, men mamma står liksom aldrig på min sida i nåt argument. Det är ingen ide att prata med henne om nånting känner jag, för hon förstör bara allt och gör mig besviken och ledsen.
Just nu gråter jag för jag känner mig så fullkomligt värdelös på alla sätt. Ingen bryr sig om mig på riktigt känns det som, och dom som man tror gör det är bara med en för att dom måste. Typ mina kompisar. Det känns som det är ett slags straff för dom att vara med mig.
Nu är det inte så att jag funderar på att ta självmord, absolut inte, det är bara det att det känns som jag bara gör samma dag, dag ut och dag in, och ingen bryr sig egentligen om mig och vad jag gör. Detta kanske låter dumt men jag känner ingen glädje just nu.

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du beskriver tankar och känslor som att du känner dig värdelös, att ingen bryr sig, eller bryr sig bara för att de "måste". Du känner ingen glädje alls.
Det är många saker både yttre och inre, som påverkar psykisk hälsa, precis som fysisk hälsa.
Arv, sårbarhet, fysiska sjukdomar, egna svårigheter, miljö, tankar, känslor, kroppsliga reaktioner, hormoner, omgivning, stress, återhämtning, sömn, motion-fysisk aktivitet, belastning, mat/näring/vitaminer mm
När man är i tonåren så har man också många hormoner som härjar i kroppen, dessa hormoner orsakar också känslor och mående som går upp och ned.
Man kan växla snabbt från att vara glad, till ilska och ledsnad. Kanske är du mitt uppe i tonårsperioden?
Du tycker inte att det går att berätta något för din mamma, då det känns som om hon inte "står på din sida", men vet dina föräldrar om hur du mår och känner, De behöver veta för att kunna förstå, hjälpa och stötta dig. Berätta föra dem!. Ibland kan det vara lättare att skriva ett brev, eller mejl, precis som du gjort hit. Det kan ge båda en möjlighet att stanna upp, lugna sig och tänka efter, innan man reagerar. Föräldrar kan ha en tendens att bli oroliga, och därför reagera lite för snabbt och nästan vilja blunda för det de hör. Just för att de vill skydda sitt barn.
Att läsa ett brev kan ge möjligheten att stanna upp. Kanske de också hade en känslosamt jobbig pubertet, eller kan känna igen sig i hur det känns att vara nedstämd och få värdelöshetskänslor. Ni kanske kan hitta likheter och saker som hjälpte. Fundera på vilken hjälp du behöver.  Ni kanske behöver boka en läkartid på Vårdcentralen för bedömning.
Att ha en bra familj och vänner är ”hälsobringande” men tyvärr hjälper det inte alla gånger.
Sitter man ”fast i en sylvass björnsax” så gör det ont fast din familj och dina vänner är underbara, det kanske känns lite lättare eller du kan glömma smärtan ibland, men gör ändå vansinnigt ont..
Det man behöver hjälp med är att "komma ur "björnsaxen", minska smärtan på olika sätt, fundera vad ”björnsaxen” innehåller, det vill säga, hur ser mina tankar, känslor, beteenden och det som händer i kroppen ut, vad påverkar ditt mående?? Vad påverkar dina negativa tankar?
Fundera över "När mår jag bra", "när är det jobbigast". Och träna olika strategier för att må bättre.
Av det du beskriver så låter det som om du är nedstämd.
Hur ser det ut i ditt liv för övrigt?
Man brukar ofta dela upp det i 4 områden, familj, skola/arbete, vänner och fritid och intressen.
Hur ser dina tankar ut? Vad GÖR du då du mår dåligt? Vilka olika känslor har du? Hur känns det i kroppen? I vilka situationer är det värst, hur visar sig ditt dåliga mående, i vilka situationer?
Skulle tipsa dig om att prova BETEENDEANALYS, finns på startsidan på Snorkel - se en kedja av händelser. Eller Appen Beteendecoach, ladda ner den.
Se information och instruktionsfilm, läs mera så förstår du vad det handlar om.
Detta för att hitta mönster och problembeteenden som kanske funkar på kort sikt, men blir onda cirklar och problem på lång. Du och dina föräldrar kan kolla mera på webbsidan tillsammans.
Om man drabbas av en kris av något slag, en förlust eller händelse, något yttre eller inre, som påverkar ens liv negativt, eller om man går länge i en tung, tuff och svår livssituation så blir man nedstämd.
Hur har du det, hur är det med din livsbalans? Balans i livet mellan vad som GER energi, kraft, lust och glädje och vad som TAR energi, kraft, lust och glädje.
Läs mera om livsbalans och prova formulär och veckokort Snorkel - Livsbalans
Hur har du det med stress, både yttre och inre (tidspress och tankar/känslor/fysiska reaktioner i kroppen) och återhämtning?
Både vad gällande psykisk ohälsa och upplevelsen av stress, så är det viktigt med återhämtning.
Att hitta stunder där kropp och knopp får slappna av och finna ”lugn och ro”. Skilt från aktivitet, måsten, vara uppe i varv, snurrande tankar, starka känslor etc.
Återhämtning kan vara olika för olika personer, men i första hand är det just rutiner gällande mat, sömn och fysisk aktivitet som är hälsobringande.
Hitta något att fokusera på som ger lugn och ro, antingen att man skapar dessa situationer genom att öva lugn andning, avslappning och/eller medveten närvaro eller att man har någon hobby eller ett intresse som ger detta.
Du har negativa tankar om att ingen bryr sig, och att du är värdelös. Tankar är bara tankar, ingen sanning, man kan tänka precis vad som helst. Men TROR man på sina tankar så känns de sanna och påverkar oss jättemycket.
Läs mera om tankar Snorkel - Tankar och sedan vad man kan göra då man fastnar i negativa tankar.
Denna webbsida och de två Appar som hör till, handlar om att sprida information och verktyg/strategier för att just hantera psykisk ohälsa och upplevelsen av stress-ge återhämtning.
Läs mera om både nedstämdhet och stress, under VAD ÄR och VAD GÖRA.
Du kan också läsa andras frågor-svar i frågelådan.
Medveten närvaro- mindfulness, kanske är något för dig. Att träna på att styra uppmärksamhet och fokus dit man vill ha den, inte fastna i tunga tankar eller t.ex. flykt och undvikanden.
Läs mera på webbsidan och prova övningar, det finns mycket information i både appar och på webbsidan.
Våra appar
Snorkelövning, instruktioner och övningar för att må bättre, t.ex. avslappning, andning, krisfärdigheter och medveten närvaro.
Skills Uppsala Snorkel reglera känsla, använd kod X330. Den handlar om känslor, varför vi har känslor och vilka beteenden som ”hänger ihop” med känslan.
Samt övningar i att reglera/minska starka känslor som leder till att vi gör saker som blir problem för oss på sikt.
Det stöd du behöver beror ju lite på hur du lever och har det, vad du behöver förändra och eller lära dig att hantera. Om det handlar om en naturlig period i livet då du hamnat i en jobbig puberteten, eller om du är nedstämd av andra orsaker och behöver stöd och hjälp av andra än din familj.
Du behöver fundera tillsammans med dina föräldrar, på vad du behöver för att börja må bättre, och om ni ska söka ytterligare stöd.
Det är viktigt att berätta allt om hur du mår, är det svårt att prata så skriv ett brev.
Skriv i frågelådan igen om du vill, berätta mera om hur det blir för dig.
Kram från Snorkel.