Hej, känner mig deprimerad, ledsen och har inte så mycket energi och massa jobbiga tankar som snurrar runt.
Det är olika saker, allt från jobbiga minnen från förr till saker jag oroar mig för om framtiden. Jag behöver liksom få vara ifred och reda ut det här trasslet.
Samtidigt har jag en del kompisar, som inte heller alltid mår så bra, och jag vill vara där för dem men har liksom inte energi till att ge eller stötta som jag vill.
Så jag känner skuld för att jag inte kan vara där för dem så mycket och känns lite som att jag sviker.... Jag har liksom inte energi över, vad ska jag göra?
Hur ska jag tänka om detta?

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Skuld och skam, en otroligt jobbig känsla, som verkligen kan "trycka ner en". Känslor har ju en viktig funktion för oss, ska få oss att "rätta till" saker som är fel, eller reagera och skydda oss. Men ganska ofta så har känslorna inte någon verklig sanning bakom, utan formas av våra tankar och föreställningar. Som oftast just skuld, skam och "dåligt samvete" för saker man gjort eller inte gjort.
Det dåliga samvetet får oss att må ännu sämre.
Du är inne på rätt spår, du mår inte bra just nu, känner att du behöver stanna upp och sortera lite, få ordning på minnen och tankar som snurrar, ta hand om dig själv lite och få koll på vad DU behöver för att må bättre, gå vidare. Men sedan när du gör det så kan du inte "reda ut" det du behöver utan fastnar istället i dåligt samvete och skuld för att du inte är någon annan stans och gör något annat, så det blir liksom bara värre, ytterligare jobbiga tankar och känslor som snurrar.
Du skriver att du känner dig deprimerad, ledsen och energilös. Det är viktigt att du tar hand om dig själv. Man kan omöjligt ta hand om andra om man inte tagit hand om sig själv först. Hoppas att du har familj som kan stötta dig. Och att du söker hjälp om du behöver, så inte din nedstämdhet blir värre,
Läs mera om nedstämdhet
Vad är Snorkel - Nedstämdhet
Vad göra Snorkel - Ledsen och nedstämd
Du skriver att det är saker från förr, och oro för framtiden, som "spökar" just nu. Man behöver verkligen "få lite koll" stanna upp och se vad som påverkar, men också komma ihåg att det som hänt har hänt, och det kan man inte göra något åt, inte fastna i det som hänt utan mera att ha strategier för att det inte ska hända igen.
Acceptans kan hjälpa en vid svåra händelser som hänt tidigare. Läs mera här Snorkel - Acceptera svåra händelser
Det är också så att oro för framtiden kan vara en riktig energitjuv, framtiden vet vi ingenting om egentligen, utan våra negativa tankar, katastroftankar och just gnagande oro, kan verkligen hindra och försvåra. Oron innan saker brukar nästan alltid vara värre än när saker verkligen händer.
Skulle medveten närvaro, mindfulness vara till hjälp för dig, för att inte fastna i grubbel för saker so redan hänt, eller oro för en oviss framtid?
Mindfulness, medveten närvaro, handlar om att bli mera medveten, om vad som styr och händer, både inom och utanför oss. Till exempel bli medveten om när man fastnar i grubblerier som bara tar inte ger energi. Sedan styra uppmärksamhet och fokus dit vi vill ha och behöver ha den. Det enda vi egentligen kan påverka är JUST NU.
Läs mera om mindfulness Snorkel - Mindfulness
Prova också våra appar
Beteendecoach (om våra beteendemönster, om hur situation, tankar, känslor, kropp och det vi sedan gör, påverkar, hänger ihop och ger konsekvenser just nu och på längre sikt)
Snorkelövning med röstinspelade övningar i mindfulness, lugn andning, avslappning, ångesthantering med mera
Skills Uppsala reglera känslor (kod x330) om våra känslor och beteenden och impulser kopplade till dem, samt övningar för att reglera starka känslor.
Bli medveten om din livsbalans, vad som tar energi, lust, glädje och får dig att må dåligt Och vad som ger energi lust och glädje och får dig att må bra. Snorkel - Livsbalans
Bli också medveten om dina tankar, hur de påverkar, om det finns någon "sanning" bakom, eller om dina negativa tankar bara "trycker ner dig" och påverkar dig negativt, Tankar är bara tankar och ingen sanning, man kan tänka precis vad som helst, grejen är om man TROR på sina tankar.
Snorkel - Tankar
Snorkel - Negativa tankar
Det här blev mycket att läsa, du kan också lyssna på uppläst text, ta hand om dig själv och se till att du får det stöd och den hjälp du behöver.
Skriv igen i frågelådan och berätta mera om du vill, och hur det går för dig.
Kram Snorkel