Hej snorkel.
Jag är en 15 årig tjej som verkligen behöver lite hjälp. Jag vet inte riktigt om detta är något som ni kan hjälpa mig med, men jag vet inte var annars jag ska vända mig.
Jag har stora problem med min mage, asså den är verkligen jätte kaosig. Min mamma har IBS vilket jag antagligen också har. Nyss satt jag på toa och hade så ont i magen så jag grät och nästan skrek, det är verkligen inte roligt.
Det fick jag för att jag har ätit dåligt (massa glass, godis, chips osv) i flera veckor och det är samma sak varje gång. Jag tänker "Äsch, jag kanske inte får ont i magen den här gången" men varje gång slutar det såhär. Jag behöver hjälp av er antingen om hur jag ska göra för att lindra dessa besvär eller ni kanske kan ge mig några tips på vilka jag kan fråga och vända mig till? Tacksam för vilket svar som helst.

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Det bästa är verkligen att du i första hand pratar med din mamma, som har IBS och kan svara på dina frågor. Det kanske är klokt att boka tid på Vårdcentralen för att gå igenom dina symtom och ta prover, för att säkerställa om du har IBS, eller om din magvärk mera beror på oro och "skräpmat".
Hur som helst så ska man inte ha så ont så man skriker och gråter, det behöver du hjälp med, och då behöver man i första hand säkerställa om det har somatiska orsaker eller inte.
För man KAN också få väldigt ont i magen av oro/ångest.
Så som svar på din fråga, prata med din mamma, beskriv hur ont du har  och din oro för att du också har IBS, samt att ni tillsammans bokar tid till Vårdcentralen för läkarbedömning.
Om de inte kan hitt några somatiska orsaker bakom dina magsmärtor, så handlar det kanske mera om stress och ångest, då är du så välkommen att höra av dig igen för mera hjälp av oss vad man kan göra då.
Lycka till, kram Snorkel